Czego dotyczy decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest jedną z decyzji administracyjnych, jakie należy uzyskać przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę. Wydaje się ją dla przedsięwzięcia, a nie dla zamierzenia budowlanego, co oznacza, że do pozytywnego rozstrzygnięcia przyczyniać się będą także czynniki inne niż same cechy nieruchomości, związane z zagospodarowaniem terenu, jego przeznaczeniem i wpływem na ekosystem. Decyzja jest także wymagana w przedsięwzięciach związanych z ingerencją i wykorzystaniem środowiska (np. wydobycie surowca).

Decyzja środowiskowa jest wydawana przez różne organy administracyjne zależnie od charakteru planowanego przez wnioskodawcę przedsięwzięcia. Domniemanym organem decyzyjnym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jednak w przypadku niektórych przedsięwzięć konieczna jest zgoda innego organu.

Jak przebiega ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko?

Decyzja środowiskowa – jej uzyskanie – składa się z kliku etapów. Pierwszym wymaganym krokiem jest złożenie w odpowiednim urzędzie wniosku. Drugi etap stanowi przygotowanie karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko l. Przed złożeniem raportu można zwrócić się z prośbą o ustalenie zakresu raportu. Złożenie raportu obowiązuje w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz gdy inicjatywa może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a organ decyzyjny zadecydował, że przeprowadzi ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W pozostałych przypadkach wystarczającym dokumentem jest karta informacyjna przedsięwzięcia. Poza raportem do wniosku należy dołączyć inne dokumenty wymienione w artykule 74 ust. 1 OOŚ (są to m.in. poświadczona przez odpowiedni organ kopia mapy ewidencyjnej przedstawiająca zarówno obszar realizacji jak i środowiskowego wpływu inicjatywy, wypis z rejestru gruntów, dowód uiszczenia opłaty za wydanie decyzji środowiskowej).

Ocena oddziaływania na środowisko obejmuje weryfikację złożonego przez wnioskodawcę raportu, uzyskanie uzgodnień oraz umożliwienie społeczeństwu udziału w postępowaniu, co oznacza, że każdy zainteresowany może wnosić uwagi i sugestie do planowanego przedsięwzięcia. Decyzja środowiskowa może:

–        być w pełni zgodna z projektem i założeniami wnioskodawcy,

–        akceptować przedsięwzięcie wnioskodawcy w formie zmienionej,

–        nałożyć dodatkowe zobowiązania, takie jak np. wykonanie kompensacji przyrodniczej czy monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Czas oczekiwania na decyzję ustawowo powinien trwać do 30 dni, w rzeczywistości proces uzyskiwania decyzji środowiskowej to około 2-9 miesięcy, a w szczególnych przypadkach może przedłużyć się nawet do 2 lat.

Czy decyzja środowiskowa to coś, co może uzyskać inwestor zastępczy?

Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, ponieważ inwestor zastępczy może występować w imieniu bezpośredniego inwestora wobec organów administracji. Jednak to, na czyich barkach spoczywać będzie odpowiedzialność za otrzymanie pozytywnej decyzji środowiskowej zależy od ustalenia, co będzie przedmiotem umowy zawartej między inwestorem zastępczym a bezpośrednim. Poza samą procedurą formalną inwestor zastępczy może nadzorować projekt budowy pod kątem jego zgodności ze zobowiązaniami wynikającymi z decyzji środowiskowej, co jest szczególnie istotne, ponieważ niestosowanie się do orzeczenia grozi wycofaniem pozwolenia na budowę, wstrzymaniem eksploatacji oraz grzywną wynoszącą od 5 tys. Do nawet miliona złotych.

Podsumowanie

Decyzja środowiskowa jest niezbędnym dokumentem, jaki należy uzyskać przed pozwoleniem na budowę. Jest ona wydawana przez upoważnione organy administracyjne, po złożeniu wniosku i przygotowaniu raportu lub karty informacyjnej. Decyzja może wiązać się ze zmianami lub dodatkowymi zobowiązaniami, takimi jak kompensacja przyrodnicza. Inwestor zastępczy może działać w imieniu bezpośredniego inwestora, ale obie strony ponoszą odpowiedzialność za decyzję. Niestosowanie się do decyzji środowiskowej grozi sankcjami, takimi jak wycofanie pozwolenia na budowę czy grzywna.

CZYTAJ RÓWNIEŻ...  Projekt architektoniczny – istotny element projektu budowlanego

Inne definicje

Kaja Sawicka

Lider działu zrównoważonego budownictwa w PM

Absolwentka Wydziału Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej oraz studiów MBA na Akademii Leona Koźmińskiego. Specjalizując się w ochronie środowiska, doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako doradca i audytor ds. ochrony środowiska w dużych firmach sektora gospodarki odpadami.

Varso Tower, wys. 310m, rola PM: Nadzór Inwestorski
A2 Warsow East Park, pow. 88.000 m2, rola PM: Nadzór Inwestorski
Fabryka FORTE Suwałki, pow. 300.000 m2, rola PM: Nadzór Inwestorski, koordynator fit-out

Integrujemy i optymalizujemy wszystkie procesy inwestycji budowlanej.

Umów się na bezpłatną konsultację.

SPRAWDŹ, JAK możemy pomóc