Kontrola jakości prac budowlanych
powrótZachowanie standardów jakościowych niezależnie od rodzaju i lokalizacji inwestycji
Branża budowlana cechuje się dużą zmiennością pod kątem rodzajów projektów, materiałów, przeznaczania inwestycji i koniecznością każdorazowego dostosowania do warunków zewnętrznych. Nawet w przypadku podobieństwa realizowanych obiektów (np. hale magazynowe) zawsze należy uwzględniać szereg zmiennych wynikających chociażby ze statusu środowiskowego czy prawnego danej lokalizacji.
W takim kontekście kontrola jakości i zarządzanie wiedzą prowadzą do osiągnięcia poprawy efektywności prowadzonej inwestycji w oparciu o doświadczenie i wiedzę, a kluczową rolę kontrolną odgrywają inspektorzy, którzy zapewniają zgodność z normami jakości i bezpieczeństwa wpisanymi do projektu.
Kontroli podlegają wszystkie kluczowe obszary realizacji inwestycji.
Kontrola jakości (QC):
1. Monitorowanie wszystkich procesów budowlanych realizowanych na poszczególnych etapach budowy oraz weryfikacja ich zgodności z planami i specyfikacjami, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych odchyleń w stosunku do założeń projektowych.
2. Przeprowadzanie przez inspektorów testów jakościowych na zastosowanych materiałach, elementach konstrukcyjnych czy instalacjach.
3. Przeprowadzanie regularnych audytów jakościowych na placu budowy w celu zapewnienia zgodności z normami oraz identyfikacja obszarów wymagających poprawy.
4. Zarządzanie ryzykiem jakościowym poprzez identyfikację potencjalnych zagrożeń i przekazywanie wytycznych naprawczych.
Zarządzanie wiedzą (KM):
1. Dokumentowanie i archiwizacja informacji związanych z procesami budowlanymi, pojawiającymi się problemami, wnioskami oraz zastosowanymi rozwiązaniami, uwzględniając ich efektywność.
2. Tworzenie bazy wiedzy na temat realizacji z poprzednich projektów, przydatnej przy kolejnych inwestycjach.
3. Doskonalenie procesów poprzez proponowanie ulepszeń, nowych strategii i metod, które przyczynią się do poprawy jakości i efektywności.
4. Szkolenia i edukacja, podwyższania kwalifikacji pracowników branży budowlanej, co przyczynia się do wzrostu jakości, bezpieczeństwa i odpowiedzialności na placu budowy.
Elastyczność wynika z połączenia wiedzy i doświadczenia
Kontrola jakości i zarządzanie wiedzą to aspekty pracy inspektorów PM, które skupiają jak w soczewce ich poziom wiedzy, doświadczenia i zaangażowania. Obszary, które kontrolują, przenikają się i oddziałują bardzo silnie na efekt końcowy inwestycji. Kluczowe jest jednak to, co się dzieje każdego dnia na placu budowy – rozwiązywane na bieżąco problemy, zażegnane konflikty, szukanie wspólnego języka pomiędzy zaangażowanymi stronami, zapobieganie wszelkim błędom i niedociągnięciom, stały monitoring jakości, bezpieczeństwa i zgodności z projektem – wszystkie te kwestie składają się na finalną jakość inwestycji.
W PM zwracamy szczególną uwagę na to, aby zmienność warunków nie usztywniała procesu realizacji inwestycji, lecz go uelastyczniała. Takie podejście wymaga zachowania równowagi pomiędzy jakością i bezpieczeństwem realizacji a znajdowaniem możliwości optymalizacji czy wprowadzania zmian, które czynią proces bardziej płynnym. Codzienne dostrzeganie tych możliwości i ich skuteczne wdrażanie jest wypracowanym przez nas kluczem do zwiększania efektywności inwestycji.
W czym pomagamy naszym klientom?
- Oferujemy usługi nadzoru inwestorskiego, które nie tylko gwarantują jakość i bezpieczeństwo procesu realizacji inwestycji, ale także go optymalizują i ułatwiają dostosowanie do okoliczności, zawsze w zgodzie z założeniami projektowymi.
- Prowadzona przez nad dokumentacja spełnia wszelkie wymaganie prawem standardy.