Na czym polega rola lidera w PM i jaką wartość wnosi dla klientów?

Rola lidera działu zarządzania projektami jest bardzo ważna dla sukcesu inwestycji. Lider dba o ludzi, ich zaangażowanie, motywację i rozwój. To on decyduje o charakterze projektów, organizuje zespoły i buduje relacje – zarówno wewnątrz zespołów, jak i w kontakcie z klientem.

Relacje międzyludzkie i właściwa komunikacja na różnych etapach projektu są nie do przecenienia. Jeśli coś nie działa dobrze między ludźmi w zespole lub na styku zespół-klient, wpływa to bezpośrednio na projekt, niosąc negatywne konsekwencje. To dlatego tak ważne jest, aby relacje były pozbawione napięć i funkcjonowały sprawnie.

Jako kierownik zespołu menadżerów realizuję ważne dla powodzenia całego projektu zadania: muszę dobrze zarządzać ludźmi, zasobami i terminami. W tym celu potrzebne mi są różne umiejętności – zarówno techniczne, jak i miękkie. Muszę umieć kierować, negocjować, rozwiązywać problemy i motywować zespół do pracy nad wspólnymi celami.

Jaka jest moja własna motywacja? Chcę, żeby nasze projekty były zakończone zgodnie z planem i żeby wszyscy pracowali razem w miłej atmosferze. Zależy mi także na tym, by nasze relacje z Inwestorami były trwałe, przeradzając się w wieloletnie współprace. 

Jakie trudności napotykasz w zarządzaniu zespołem projektowym w obszarach obsługiwanych przez PM i jak sobie z nimi radzisz?

Muszę umieć pomóc menadżerom, którzy oczekują ode mnie kompetentnego wsparcia. Do tego potrzebuję odpowiedniej wiedzy i doświadczenia – jedno i drugie zdobywam nieustannie od ponad 20 lat. Na moim stanowisku trzeba także umieć radzić sobie ze stresem, wynikającym z różnego rodzaju wyzwań, jakie pojawiają się w projektach. Dbam o odpowiednie zasoby i równocześnie neutralizuję powstające napięcia. 

Zdaję sobie sprawę, jak ważne jest uważne obserwowanie relacji pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w projekt, w tym także umiejętne zachowanie wobec dostawców usług i aktywne podejście do inwestorów. Musimy być elastyczni, wytrwali i pewni siebie, aby zachować delikatną równowagę w tych działaniach.

Moim zadaniem jest także stałe „monitorowanie” atmosfery w projekcie i pomaganie zespołowi w radzeniu sobie z presją. Czasem trzeba działać od razu, a czasem wystarczy być obecnym, analizować sytuację i oferować wsparcie w odpowiednim momencie – to, jakie działania podejmiemy, ma kluczowe znaczenie dla budowania zaufania i efektywnej współpracy. Dlatego, będąc liderem, muszę potrafić precyzyjnie wskazać co w danej sytuacji będzie najlepszym rozwiązaniem. 

Jak ukończenie Szkoły Głównej Handlowej i Akademii Leona Koźmińskiego wpłynęło na Twój sposób zarządzania zespołem w PM?

Kilka lat temu postanowiłem zmienić swoją ścieżkę kariery z architekta na project managera kompleksowo zarządzającego inwestycjami. Było to dla mnie duże wyzwanie, ale postanowiłem rozwinąć swoje umiejętności. Wybrałem studia na kierunku Zarządzanie Projektami na SGH, które pomogły mi zgłębić tajniki Project Managementu. Dzięki nim zyskałem wszechstronne zrozumienie wielu aspektów zarządzania projektami oraz poznałem różne metodyki i style zarządzania w praktyczny sposób.

Moja praca dyplomowa pod tytułem „Zarządzanie chaosem – czyli budowa szpitala tymczasowego dla chorych na Covid”, była rezultatem połączenia doświadczenia z praktyki projektowej i teorii wyniesionej ze studiów. Praca jest sumą doświadczeń z placu budowy i akademickiej ławy. 

CZYTAJ RÓWNIEŻ...  Jak zapewnić bezpieczeństwo energetyczne budynku?

Ukończenie studiów z Psychologii Biznesu na ALK to dla mnie duże osiągnięcie naukowe. Zupełnie nowy rozdział i powrót do humanistycznych pasji z liceum. Dzięki tym studiom nauczyłem się lepiej rozumieć zachowania swoje i innych  – poznałem mechanizmy, które niejednokrotnie kierują nami w życiu zawodowym i prywatnym. Odkryłem zupełnie nową perspektywę i stale ją poszerzam, ponieważ wychodzę z założenia, że im szersze spojrzenie, tym skuteczniejsze działanie. 

Miłosz Wiesiołek

Lider działu projektowego w PM

Uprawniony architekt, absolwent Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Białostockiej, studiów podyplomowych na Politechnice Warszawskiej oraz Szkoły Głównej Handlowej. Posiada prawie 20-letnie doświadczenie w projektowaniu architektonicznym i zarządzaniu procesami budowlanymi. Pracował przy wielu polskich i międzynarodowych projektach: medycznych, mieszkaniowych, przemysłowych oraz użyteczności publicznej.

Varso Tower, wys. 310m, rola PM: Nadzór Inwestorski
A2 Warsow East Park, pow. 88.000 m2, rola PM: Nadzór Inwestorski
Fabryka FORTE Suwałki, pow. 300.000 m2, rola PM: Nadzór Inwestorski, koordynator fit-out

Integrujemy i optymalizujemy wszystkie procesy inwestycji budowlanej.

Umów się na bezpłatną konsultację.

SPRAWDŹ, JAK możemy pomóc